Çinli otomobil markaları, fabrika yatırımında önceliği Avrupa ülkelerine verince Türkiye ek vergi getirdi
Türkiye, iç pazarda hızlı bir büyüme gösteren Çin menşeli otomobil markalarına yönelik yüksek oranlı ek vergiler getirdi. 8 Temmuz’da yürürlüğe girecek bu yeni düzenleme, Çinli otomobil markalarının Türkiye’deki stratejilerini yeniden gözden geçirmelerine neden oldu.
Yeni Vergi Düzenlemesi
Resmi Gazete’de yayımlanan kararnameye göre, Çin menşeli elektrikli araçlara daha önce getirilen %40 ek gümrük vergisi, tüm yakıt tiplerindeki otomobiller için genişletildi. Ayrıca, en düşük gümrük vergisi 7 bin dolar olarak belirlendi. Ticaret Bakanlığı, bu kararla yerli otomobil üreticilerinin pazar payını artırmayı ve fabrika yatırımlarını teşvik etmeyi hedefliyor.
Çinli Markaların Tepkisi
Çinli markalar, Türkiye’de üretim planlarını hızlandıracaklarını belirtti:
Chery: Türkiye’de en çok satış yapan Çinli marka Chery, Avrupa’daki ilk fabrikasını İspanya’da kurmayı seçmişti. Chery Türkiye Başkanı Si Fenghuo, Türkiye’de fabrika inşası ve üretimi için fizibilite analizlerine başladıklarını açıkladı.
MG (Morris Garages): Türkiye temsilcisi Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, MG yönetiminin Avrupa’da üretim tesisleri kurmayı planladığını ve Türkiye’nin ilk tesis için bir seçenek olduğunu belirtti. Niyet mektubu aşamasına geldiklerini, ancak yatırım kararının uzun bir süreç olduğunu vurguladı.
Skywell: Skywell Türkiye CEO’su Mahmut Ulubaş, Türkiye’deki vergi politikaları ve Avrupa’daki olası gümrük vergisi değişikliklerine göre bakanlık düzeyinde görüşmelerin devam ettiğini söyledi.
BYD: Avrupa’daki ilk yatırımını Macaristan’da yapma kararı alan BYD, Türkiye’yi ikinci fabrika için seçenek olarak görüyor. Ancak yeni düzenlemenin BYD’nin kararını nasıl etkileyeceği henüz bilinmiyor.
Pazar ve Satış Beklentileri
Otomotiv veri ve analiz şirketi Cardata’nın CEO’su Hüsamettin Yalçın, yeni vergi düzenlemesinin 8 Temmuz’da yürürlüğe girmesiyle Çinli markaların fiyatlarının önemli ölçüde artacağını belirtti. Bu nedenle, stokta bulunan araçların hızla satılması ve rekor satışlar yaşanması bekleniyor. Ancak, 8 Temmuz’dan sonra satışların ciddi şekilde düşmesi olası. İkinci el piyasasında da %10-15 oranında fiyat artışı bekleniyor, bu da tüketicilerin ikinci el araçlara yönelmesini teşvik edebilir.
Sonuç
Türkiye’nin Çinli otomobil markalarına getirdiği yüksek ek vergiler, iç pazarda yerli üretimin teşvik edilmesi ve dış yatırımların artırılması hedefleniyor. Çinli markalar, bu yeni vergi düzenlemeleri karşısında Türkiye’de üretim yapma süreçlerini hızlandırmayı planlıyor.